Inspirationskväll kring digitalisering

Fylld av energi efter sommarens ADE-utnämning så tackade jag glatt Ja till min kollega Anders Randlers idé om att köra en inspirationskväll kring skolverkets nya skrivning om digitalisering och programmering i skolan. Vi bjöd även in Anders Enström från Östra grundskolan (Stockholm). Då alla studiedagar var uppbokade så blev det alltså ett kvällspass i Sävehusets aula.

Anders Randler inledde kvällen och pratade lite allmänt om skolverkets nya skrivelse. Sedan visade han kort de mest användbara nyheterna i iOs 11 och vi kan konstatera att möjligheterna att använda iPad som pedagogiskt verktyg verkligen ökat. Till och med en gammal laptopförespråkare som mig själv, börjar nog inse att iPad på allvar kan börja ersätta datorn på vissa utbildningar även på gymnasiet.

Min del av kvällen handlade om ADE-nätverket och min upplevelse av ADE-akademin i London. Jag visade de teman som min ansökningsvideo baserade sig på och några elevexempel på det. Det första var upphävandet av lektionsens tidsramar genom att låta eleverna blogga kring kursinnehållet i sin omedelbara omgivning. Jag visade upp några elevexempel på det.

Detta klipp är ett eget exempel som jag använder för att visa eleverna hur man kan blogga om naturkunskap i sin omedelbara närhet…

Mitt andra tema var upphävandet av klassrummets väggar och ett exempel på SAMR nivå 4. Det är ett spännande musikprojekt mellan mina elever i digitalt skapande och en låtskrivare i Österrike. Den här typen av kollaborativt arbete över nätet ställer också helt andra krav på hur eleverna dokumenterar sitt arbete eftersom delar av inspelningen sker i Österrike och delvis även i elevernas hem. Även här är det bloggens som verktyg för dokumentationen. Med hjälp av skärminspelningar visar de hur kopplat upp sin utrustning och hur de jobbar i den skarpa projektfilen med mixning och bearbetning av låten. De har även spelat in sina Facetimesamtal med den Österrikiska låtskrivaren där de diskuterar låtens sound och form. På engelska så klart.

Samarbete mellan Bellabeth samt två elever på Wisbygymnasiet

Anders Enström berättade sedan om Apple Teacher och hur de uppmuntrat och utbildat sina högstadieelever till att bli Apple Teacher och hur dessa elever sedan själva axlat rollen som skolans digitala ledare! Sedan visade han lite Augmented reality (förstärkd verklighet). Lite Morfo och den nya appen Clips.

Anders Randler avslutade sedan kvällen med lite Swift playgrounds och höjdpunkten var såklart live-demonstrationen av att programmera en drönare som flög runt i föreläsningssalen.

Vi uppskattar att 40-50 personer deltog och vi hade såklart gärna sett fler. Men det är svårt att få folk att delta på kvällspass och vi är fortfarande inte riktigt förbi den där lite tuffa terminstarten där man ofta känner att man har fullt upp med att bara hålla sig själv och sin undervisning ovanför vattenytan. Men ett trevligt initiativ som jag gärna ställer upp på fler gånger!

 

Linus Sällström, Gymnasielärare och IT-pedagog, Wisbygymnasiet

Kommentera