Komma igång med programmering

För snart tre år sedan ville jag försöka förändra mitt sätt att undervisa i teknik. Jag ville göra något nytt, som utmanade mig själv och mina elever och samtidigt var roligt.

Min första tanke var att jag skulle bygga ett LAN-nätverk med mina elever. Jag hade en tanke om att vi skulle koppla ihop datorer med varandra av nätverkskablar eleverna gjort själva. Vi skulle köpa in routers och switchar för att få eleverna att förstå hur man kopplar och hur ett nätverk fungerar. Jag tog med mig nätverkskabel hemifrån och vi började göra egna LAN-kablar. Vi fick låna fyra datorer från förvaltningen. De hade dock olika operativsystem vilket inte visade sig vara optimalt när vi skulle försöka koppla ihop dem till ett nätverk.

Det var bara att tänka om eller lägga ner projektet.

Eleverna hade ändå varit nyfikna och undervisningen handlade om något de mer eller mindre är
beroende av. Jag ändrade innehållet till att mer handla om hur internet fungerar.

Efter ett tag så kom funderingen kring att jag kanske skulle försöka lära mig och mina elever att programmera. Jag letade efter appar och sidor på nätet för att hitta något som var så enkelt att jag och mina elever skulle kunna lära oss det utan att behöva skriva en massa obegripliga koder. Efter en lång tids letande så hittade jag appen Hopscotch som hade bra instruktioner och var rolig att jobba med. På Hopscotch kunde man programmera enklare spel som faktiskt gick att spela. Till saken hör att vi på vår skola just tagit bort AppStore på elevernas iPads och nu såg vissa elever en chans att åter få spel på iPaden och började programmera febrilt. Intresset för programmering bland eleverna var ganska stort och jag kände att jag var tvungen att lära mig mer. Jag hade inte någon aning om hur jag skulle fortsätta men jag hade läst att Apple snart skulle släppa en app vars syfte var att lära ut programmering på ett enkelt sätt. Under det halvår som jag väntade på denna app hittade jag ett lärarlyft på det norska skolverket. Länk finns längst ner i mitt inlägg.

Jag anmälde mig och genom modulen fick jag många tips på resurser som jag provade på mina elever. Vi programmerade Star wars och Minecraft på sidan code.org. Vi prövade appar som Bee-Bot, A.L.E.X, Lightbot Hour och så äntligen kom Apples app Swift playground. I denna app finns en resurs som heter Learn to code 1. Denna app fick mig och mina elever att faktiskt börja förstå vad programmering handlar om. Idag finns den översatt till svenska och heter då Lär dig programmera 1. Skolan köpte också in programmerbara robotar (Sphero SPRK+). Dessa robotar lyfte teknikämnet ännu mer för mig. Eleverna fick nu möjlighet att planera vad roboten skulle göra. Efter det var de tvungna att fundera på hur programmeringen skulle skrivas för att få roboten att göra det de planerat. Eleverna testade sig fram och ändrade koderna om det blev fel.

Vi ska lära ut saker som eleverna ska ha nytta av om tio, tjugo, trettio år eller ännu längre. Det är svårt att veta vilka kunskaper som kan vara bra att ha så långt fram i tiden, men jag tror att programmering är något de kommer att ha nytta av.

Hösten 2018 ska vi enligt den nya läroplanen börja undervisa i programmering i matematik och teknik, men hur gör vi? Regionen har satt ihop en projektgrupp som planerar för hur detta ska gå till och Skolverket kommer med ett lärarlyft om programmering i januari. Denna modul är inte riktigt så komplett som den norska modulen som jag nämnde ovan men det är en bra start.

Det finns väldigt många av oss som kan använda datorer, smartphones, och iPads idag men väldigt få av oss vet hur de egentligen fungerar. Någon har sagt att när boken kom så lärde vi oss läsa och skriva. Om man drar en parallell till nutiden och våra datorer så kan vi använda dem men vet inte hur man programmerar. Kanske är det dags att vi lär oss det eller i alla fall ger våra elever möjligheten att lära sig det.

Jag tror att det viktiga är att vi vågar prova och så löser vi problemen tillsammans efterhand.

 

Länk till lärarlyft i Norge inom programmering: https://iktsenteret.no/ressurser/programmerings-mooc

 

Claes-Martin Hansson, förstelärare på Södervärnskolan

Kommentera