Norrbackaskolans studieresa till Stockholm och Vasamuseet

Det hela började som en tanke. Jag har jobbat många år som pedagog på fastlandet och då alltid besökt Vasamuseet med olika skolklasser. Skulle vi helt plötsligt inte kunna göra det nu bara för att vi bor på en ö? Kunde det vara möjligt att göra en studieresa över dagen? Skulle vi hinna, med tanke på den tid det tar att transportera oss fram och tillbaka till ön? Efter en del efterforskningar och i samråd med min dåvarande rektor blev det bestämt att vi skulle få åka med åk. 6.

I skolan har vi läst om Stormaktstiden, sett filmer, diskuterat och formulerat tankar och frågor som vi ska försöka få svar på under vår studieresa. Syftet med studieresan till Stockholm är att besöka Vasamuseet, Gamla stan och Stortorget och platsen för Stockholms blodbad.

Inför resan skriver vi ett klasskontrakt kring hur vi på bästa sätt ska kunna genomföra den tillsammans som grupp. Saker vi behöver tänka på, det egna ansvaret och på oss som grupp. Jag använder mig av Destination Gotlands slogan: ”Du är en del av någon annans upplevelse.” Vi diskuterar tillsammans vad den betyder, många kloka tankar och funderingar. Gäller den bara på båten? Eller är det något vi kan ta med oss på hela resan?

Avresedagen

Skoldagen börjar på terminalen kl. 06:15 och då går vi gemensamt igenom dagen och förbereder oss för äventyret i storstan.

I Nynäshamn väntar pendeltåget för att ta oss till Stockholm central. Vissa har åkt pendeltåg förut, andra har aldrig gjort det. Någon har inte åkt från ön utan sina vårdnadshavare, släkt eller vänner så det är minst sagt ett äventyr.

Väl framme har vi fått ett fantastiskt bemötande av museipedagogen Lotta, som tycker det är underbart att vi åker över dagen med våra elever för att ge dem denna upplevelse. Hon har specialgjort ett program för oss, så att vi ska kunna tillgodose oss så mycket som möjligt under vårt besök. Vi har med oss våra frågor och tankar. Vi får även tid att besöka Skelettskolan, upplevelserummet och egen tid att själva gå runt och upptäcka museet. Tiden på museet är intensiv och tyvärr lite knapp, men vi gör det bästa av vår upplevelse.

Från museet går vi förbi Gröna Lund för att ta skärgårdsbåten till Slussen. På så sätt får vi se Stockholm från vattnet. Från båten ser vi bl.a. Stockholms slott som vi läst byggts upp igen efter branden.

Nästa etapp är Gamla stan och Stortorget, platsen för Stockholms blodbad. Här har vi gjort olika från år till år. I år stannade vi på bestämda platser och eleverna fick redovisa.

Vi tittar även på kanonkulan som sitter i hörnet på Skomakargatan. Enligt en folksägen ska kulan ha skjutits dit från Brunkeberg i samband med Gustav Vasas belägring av Stockholm avsedd att döda Kristian II.

På väg mot Centralen för middag på närliggande restaurang går vi förbi Stockholms trängsta gränd, endast 90 cm bred, Mårten Trotzigs gränd. Den är rolig att fota och ta en språngmarsch i upp och ner för trapporna.

 

 

Vidare går vi in i maktens centrum i Sverige och gör ett stopp utanför Riksdagen. Efter en välbehövd middag går returresan med pendeltåget ner mot Nynäshamn och vidare med båten hem mot ön. Vi är framme kl. 00:00 efter en intensiv och lärorik dag. Alla är trötta, men glada.

Det är nu tredje året jag genomför resan tillsammans med mina kollegor på mellanstadiet. Det är fantastiskt att få ge barnen denna upplevelse, ett minne för livet. En elevs reaktion var: ”Tack Kajs-Marie, det här

kommer jag aldrig glömma! Kan du fatta att det på riktigt är Vasaskeppet som står där och att vi har fått åkt till Stockholm och sett det, wow!”

Det är inte bara våra ämneskunskaper vi berikar denna dag utan alla de sociala förmågor som tränas. Att få se hur gruppen håller samman, bryr sig om och hjälper varandra, alla skratt och tokigheter, de som vågar – bara det är värt resan!

Kajs-Marie Kotz, förstelärare, Norrbackaskolan