iPad och projektorn i förskolans värld

Hej vad roligt med en blogg som kan ge inspiration och att få vrida och vända på tankar samt perspektiv.

I den verksamhet jag arbetaren i, en förskola med barn 1-3 år, har jag själv under terminen utforskat möjligheterna med iPads och projektor. Att koppla iPad med projektorn var lättare än jag först trott. Det svåra har varit att hitta lämpligt ställe att ha den på, så att bilden blir tillräckligt stor på ett bra avstånd så att barnen kan se och röra vid bilden. Min första introduktion med projektorn i barngruppen var med boken Knacka på som app. Vi lyssnade till den, barnen knackade och rörde på bilden på väggen. Vi läste den flera gånger, igen och igen som barnen uttryckte det. Barngruppen är i åldern 1-3 år. Barnen har under terminen använt iPads via olika appar och tagit kort. I våra projektarbeten har appen Popplet varit användbar för att kunna göra mindmap både med barnen och även för oss pedagoger.

Till vårterminen har jag tänkt att arbeta med, Knacka på som projekt med min grupp barn 1 år. Jag är inte helt med det klara på hur och vad men iPad och projektorn kommer vara en del precis som andra lärprocesser. Jag skulle vilja använda projektorn mer, skapa ljus, upplevelser, och att tillsammans med barnen kunna reflektera över dokumentation. Vi har även testat Qr-koder, och det kommer vi att arbeta vidare med.

Martina Pettersson, pedagog, förskolan Bullerbyn