Men åh…! sa kollegan när jag föreslog Hour of Code

Ibland känns det som att det hela tiden kommer nya saker vi i skolan ska göra. En sån stund hade vi på min skola, då kollegorna bara suckade: “Men åh…nästa år ska vi hålla på med programmering också!”

Så kände jag också, första gången jag hörde talas om det. Men när jag hade testat “hour of code” så var jag såld! Det var enkelt att lära sig grunderna men kunde bli hur utmanande som helst. Eleverna fick träna på att tänka logiskt och fick även en viss förståelse för hur datorprogram är uppbyggda. Jag lärde mig olika program och appar där man pedagogiskt lotsades in i en spännande värld av kommandon och loopar.

“Ta det lugnt, ” sa jag till kollegan.”Det är inte svårt och jag ska hjälpa er.” Hon såg genast betydligt gladare ut.

Jag skapade ett konto på hourofcode.org . Att skriva in sina elevers namn är enkelt. Sen skriver man ut en lista med elevernas inloggningsuppgifter. Självklart valde jag den gulliga lilla bilden. Alla eleverna blir överlyckliga när de får klicka på en liten drake, utomjording eller prinsessa.

Jag valde den kursen som var för icke-läskunniga till förskoleklassen, alla andra, de i klass 1-6, fick kurs två. Den börjar enkelt med övningar att göra i klassrummet, utan att vara uppkopplad. Sedan fortsätter den med att man får lära sig programmera en liten fågel till att gå framåt, svänga åt olika håll och upprepa kommandon. Så småningom kommer man in i looparnas fantastiska värld. När man får upprepa en hel kedja börjar man inse hur en dator faktiskt fungerar. Det är härligt när man ser två elever som hjälper varandra, den ena får vara figuren som ska gå och den andra vrider på sin kompis för att se vilket som är höger och vänster. De övar också på att se mönster när de upprepar “framåt, framåt, höger” för sig själva.

När jag kom in i personalrummet satt kollegorna och såg finurliga ut.

“Nu har vi testat att programmera! Det gick bra och var kul!” Sa de lyckligt.

Varför ska man då programmera i skolan? Skolverket anser ju att den digitala kompetensen i skolan ska stärkas, bland annat genom att programmering införs som en del i teknik- och matematikämnena.

Men programmering kan användas till så mycket mer. Man skulle kunna använda det i bildskapande, till exempel genom att använda programmet scratch och göra ett litet spel som illustration till en berättelse.

Det är också något som vi behöver ha lite kännedom om när vi rör oss i digitala världar, så att vi till exempel förstår varför vi får reklam om det vi söker på, eller hur spel är uppbyggda för att få oss att vilja spela mer och gå vidare till nästa nivå hela tiden.

Många elever på skolan vill nu gå vidare och lära sig mer, så om skolverkets förslag går igenom, så känner vi på Öja skola att vi åtminstone ligger i startgroparna och är redo att fortsätta undersöka programmeringens möjligheter i undervisningen.

Anette Björkvall, lärare, Öja skola