SAMR 4 – Omdefiniering

Digitala verktyg kan verkligen förändra sättet vi arbetar på i skolan.
En modell att beskriva detta är Ruben Puenteduras SAMR-modell

Den beskriver hur ny teknik inledningsvis bara ersätter gammal teknik. Men i takt med att vi lärare blir bättre på att se möjligheten med tekniken så kan den faktiskt förändra väldigt mycket.

Så då tänkte jag visa på ett elevarbete som jag själv skulle vilja placera på nivå 4, dvs ett redefinierat lärande.
Det är hämtat från min kurs i digitalt skapande. En indvalskurs på 100p, dvs eleverna jag träffar eleverna cirka 3 timmar i veckan under ett helt läsår. Under kursens sista fjärdedel får eleverna göra en egen (fri) fördjupning inom något av kursens arbetsområden. Där har två av mina estetelever samarbetat med en sångerska/låtskrivare från Österrike som de träffat via nätet. Hon behövde bakgrundsmusik till sina låtar och detta har eleverna spelat in och mixat på sina Macar.

Ett liknande projekt skulle ju vara helt omöjligt att genomföra innan vi hade 1-1 och bra fungerande nätverk.

Det blir såklart extra komplext att betygsätta den här typen av arbete. Vem har gjort vad och hur mycket arbete ligger bakom projektet? Mycket av arbetet har såklart gjorts utanför klassrummet och på annan tid än den schemalagda. Därför låter jag eleverna dokumentera sitt arbete i en blogg parallellt med att de jobbar med projektet. I bloggen har de lagt upp skärmdumpar på själva projektfilen (Garageband) och de har lagt upp flera versioner i mp3 så man kan följa med i hur låten förändrats. De har filmat när de riggar upp utrustningen och lägger de olika instrumentspåren. De har fotodokumenterat sitt arbete. Allt på ett mycket underhållande sätt dessutom. De har även spelat in SKYPE-samtalen där de diskuterar med Bellabeth hur de förändrat låten och vad som eventuellt behöver ändras eller göras om. Exemplet är något år gammalt och tyvärr har jag inte kvar deras bloggar längre.

Eleverna har även efter kursens slut fortsatt producera låtar och videos med BelleBeth.
De har även publicerat ett hundratal avsnitt av sin egna podcast
Världen enligt Alfred & Jocke

Där avsnitt 1-3 skapades i samma kurs.
Det är extra kul att se att eleverna fortsätter jobba med projekt långt efter att vi avslutat kursen.

Linus Sällström, lärare, Wisbygymnasiet