Få igång skrivande med spel

Jag är och kommer förmodligen alltid att vara en så kallad gamer – någon som älskar spel. Därför var det inget konstigt för mig att introducera bokspel för mina elever, interaktiva berättelser där det är läsaren som genom sina val formar händelseförloppet och var berättelsen ska sluta. Det skulle vara något fräscht och motiverande för en ung och rastlös publik. En övning i berättande, skrivande, språk och till viss del även datalogiskt tänkande. En given pedagogisk succé.

Att skriva den här typen av berättelser är väldigt enkelt, åtminstone så länge man begränsar antalet valmöjligheter och sidor. Vill man däremot bygga en fullfjädrad berättelse med många val och olika slut blir det snabbt en oerhörd best att hantera, det blir oöverblickbart och svårt att hålla reda på var alla trådar tar vägen och slutar. Lyckligtvis finns det kostnadsfria verktyget InkleWriter där det istället är busenkelt att skapa stora äventyr och där det dessutom finns särskild information till den som vill använda InkleWriter i klassrummet.

Menyerna i InkleWriter är förvisso på engelska men verktyget är så pass användarvänligt att det egentligen inte spelar någon roll. Man skriver en text, skapar de val man vill erbjuda, klickar på pilen bredvid det val man vill arbeta vidare med, fortsätter skriva och så fort man av någon anledning tappar bort sig kan man klicka på ”map” i menyn för att få en lättöverskådlig karta där lösa trådar är tydligt markerade. Bara att sätta igång!

Så hur gick det med mina elever? Nja, det gick som det brukar med saker som man själv tycker verkar himla coola och spännande – platt fall för de flesta elever. Men några tog det till sig och de skrev och skrev och skrev och skrev. De skrev på rasten mellan lektionerna, de skrev på mina kollegors lektioner (ursäkta för det) och de skrev efter skoltid. En elev lämnade sedan ifrån sig denna berättelse med orden ”så här mycket har jag nog aldrig skrivit i skolan, någonsin”. Succé!

 

Bokspel, eller soloäventyr som de även kallas, var med serier som Ensamma Vargen och Fighting Fantasy populära bland barn och tonåringar under 80- och tidigt 90-tal för att försvinna i samma takt som internet gjorde sitt intåg. Sedan dess har det i princip stått stilla så när som på Bärnstenskyssen som du kan läsa ett smakprov ur här. Dock verkar smarttelefoner och surfplattor blåst nytt liv i genren. Öppna App Store och sök på ordet ”gamebooks” för att hitta titlar som Choices, Gamebook Adventures och 80 Days.

Johan Bard, IT-pedagog, UAF