Upplösandet av tid och rum

I kursen programhantering har vi under året jobbat med flera olika programvaror som eleverna på Handels- och administrationsprogrammet kan ha nytta av i sitt arbete med UF och i sitt kommande yrke. Vi har bland annat studerat hur man kan använda sig av sociala medier för att marknadsföra varumärken och produkter, vilket de självklart också fått testa på.

Nu när kursen närmar sig slut har jag låtit eleverna under fyra lektioner jobba under lite friare former och de har fått planera och genomföra en fördjupning inom något av de områden vi jobbat med i kursen.

Ny teknik kan verkligen förändra undervisningen och sättet vi jobbar med. Detta är ett exempel på hur digitaliseringen upplöser klassrummets väggar och lektionens tidsramar. När en uppgift landar rätt hos eleverna och det medför kreativitet, egna initiativ samt upptäckten att man kan genomföra skolarbete på ett roligt sätt och med ett fantastiskt resultat. Det visar också att när man publicerar sina arbeten skarpt på nätet så vill man att det ska bli bra och då har man heller inget emot att visa upp sina arbeten för andra.

Här är deras färdiga film och responsen från Fords huvudkontor i Stockholm.

”Hej,

Vi från Ford i Stockholm vill tacka er för det roliga och kreativa initiativet, välredigerat måste jag säga.
Filmen kommer även spelas för säljavdelningen på nästa veckomöte internt!
Kul att ni fått en bra bild av våra bilar och vår fantastiska återförsäljare på Gotland
Tack,

Med vänliga hälsningar/Kind regards,
———- —————
Regionchef
Ford Motor Company AB
Box 4023, 169 04 Solna
Frösundaviks Allé 1, 169 70 Solna”

Linus Sällström, förstelärare, Wisbygymnasiet

Kommentera