Engelskan flyger med Butterfly Circus

Ett arbetsområde i engelska och bild med sexor utifrån kortfilmen The Butterfly Circus. Filmen finns på den mycket användbara webbsidan Kimstudies under fliken Listening.

The greater the struggle, the more glorious the triumph.

Filmen handlar om Amerika på 1930-talet. Många är hemlösa och arbetslösa och oroliga för den ekonomiska situationen.

Mr Mendez är en karismatisk cirkusdirektör som reser runt och uppträder i södra Kalifornien för att ge lite ljus och liv åt människorna där. En kväll träffar Mr Mendez Will som visas upp på en freakshow för en karneval som ”The limbless man”. Will lyckas rymma till Mr Mendez cirkus och de välkomnar honom dit. Han lär känna de andra som uppträder där och får reda på att de alla har ett väldigt sorgset förflutet och att det är Mr Mendez som har gett dem en andra chans i livet. För att Will själv ska få uppträda på Mendez cirkus så måste han ha ett annat nummer än att visa upp sig själv som ett ”freak of nature”.

Filmen är runt tjugo minuter och är helt fantastisk med sina färgstarka karaktärer, fina bilder och fin musik. Jag brukar se den två gånger med mina elever, dels för att den inte är textad på engelska och det är lite svårt att höra, dels för att en del scener behöver lite mer eftertanke. Förutom kopplingar till läroplanen i form av centralt innehåll och kunskapskrav i ämnet engelska så arbetar vi med värdegrunden. Olika moraliska frågeställningar och värderingar, människors olika livsvillkor och förutsättningar beroende på hudfärg, handikapp och ett annorlunda utseende.

Vi arbetar kring innehållet i filmen utifrån vissa frågor:

  1. Why is this movie called ”The Butterfly Circus”?
  2. Who was your favourite character and why?
  3. What did you think the first time you saw Will?
  4. How did you feel about the children throwing tomatoes?
  5. Why did Mr Medez say ”You are magnificent”?
  6. Why did not Mr Mendez help Will out of the truck?
  7. Mr Mendez said ”There is nothing inspiring about a mans imperfections on display”, what does he mean?
  8. Why did Mr Mendez say to Will, ”a man….. whom God himself has forgotten”
  9. How do you feel about the quote ”The greater the struggle, the more glorious the triumph”

På Kimstudies finns andra frågor att arbeta med och vid sökningar på webben och Pinterest så kan man också hitta mycket användbart material.

Eleverna väljer också en karaktär ur filmen som de ska skriva en text om. De här karaktärerna finns i filmen att välja mellan:

  • Rubber man
  • Strong man
  • Queen of the air
  • Old man (Poppy)
  • Boy (Sam)
  • Master of circus
  • Limbless man

Här arbetar vi mycket med att lära oss att beskriva en karaktär, både utanpå och inuti. Vi har arbetat utifrån anchor charts, det är som ett visuellt stöd över en karaktärs utsida och insida och för att förklara deras personligheter. Det finns många olika på pinterest att använda sig av. Vi övar mycket på och lär oss ord som har både med appearance och traits att göra för att kunna beskriva karaktärerna. Vi skriver orden som har med utseende och personlighet att göra på post-it lappar. I mindre grupper diskuterar vi sedan vilka ord som passar in på de olika karaktärerna och sätter fast lapparna därefter. Varje elev formulerar sedan en text om sin karaktär utifrån de ord man valt och utifrån vad jag har bestämt ska ingå i texten.

På bildlektionerna målar vi sedan fjärilar i akvarell som sätts ihop i ett collage tillsammans med texten.

 

Sara Kristiansson Friberg, förstelärare i engelska, Gråboskolan

 

Referenser

Kimstudies

The Butterfly Circus på Youtube

Anchor charts på Pinterest

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.