Legostaden ”Sandstad”, del 3

Första veckorna var som sagt väldigt intensiva. Byggloven strömmade in väldigt tätt, frågorna var väldigt många i hur man fick bygga husen. Elever som ville jobba inom de kommunala verksamheterna kom in med sina ansökningar. Banken fick fullt upp i att sköta alla utbetalningar och inbetalningar mellan elever och staden samt elever sinsemellan.

Men det gick väldigt snabbt för vissa elever att komma igång med affärsverksamheter. De företag som tjänade mest under projektets gång var ett bilföretag och möbelvaruhus. Bilföretaget drevs utav tre elever som hade i princip monopol på att bygga och sälja bilar. Fanns inga andra som ville bygga och sälja bilar förrän projektets slutveckor. Dessa elever tjänade väldigt mycket legodollar då efterfrågan på egen bil var väldigt hög. Under de sista veckorna sålde de sitt företag till högstbjudande då efterfrågan hade mattats av. Andra elever startade byggfirmor då de insåg att det fanns elever som inte ville eller orkade bygga sina hus.

De elever som jobbade i de kommunala verksamheterna bytte jobb lite hit och dit efter intresse. Vi insåg under projektets gång att det fanns tre verksamheter som hade svårt att få personal. Räddningstjänsten, sjukvården samt skolan fick ingen personal. Vi fick lösa problemet med räddningstjänsten genom att erbjuda att jobba som deltidsbrandman och ha ett annat jobb vid sidan av. Sjukvården och skolan fick vi höja lönerna på. Men det hjälpte tyvärr inte för sjukvården. Det var många dagar som staden inte hade läkare, sjuksköterskor och ambulans.

Vad kunde det bli för aktiviteter runt legostaden? Aktiviteter som vi kunde anordna utifrån händelser i staden var bland annat bio. Vi hade en biograf i staden. Den elev som drev bion kunde med pedagogernas hjälp planera in en eftermiddag där vi visade film på storbildsteven. Vi hade även aktiviteter där vi låtsades gå ut i stadens nationalpark (vilket i verkligheten var vår skolskog). Där pratade vi om naturen och hur viktig den är för oss människor. Vi hade även haft en skogsbrand i staden vilket vi också tog upp på våra skogsutflykter och pratade kring.

Vi skapade uppdrag för polis, räddningstjänst och sjukvård varje vecka. Det kunde vara att man fick leta efter legogubbar som har gått vilse. Ledtrådar kunde vara i skrift men även bilder som vi har tagit på gubben och lite av omgivningen för att eleverna skulle kunna lista ut vart gubben höll till. Räddningstjänsten fick åka på bilolyckor och bränder i staden. Ambulansen fick ta hand om de skadade och köra dem till sjukhuset. Vilket jag beskrev tidigare blev problem när det inte fanns några elever som jobbade på sjukhuset den dagen.

Vi hade brandmän från deltidsbrandkåren i Klintehamn på besök. När de fick höra om projektet så ville de gärna komma ut och visa upp brandbilen och berätta om deras jobb för alla elever på skolan. Vilket var uppskattat från lärare och elever.

 

Veckorna gick i staden. Vi insåg väldigt snabbt att tomterna tog snabbt slut och behovet fanns för fler. Vi målade upp på ett spännpapper ett nytt område. Vi lade byggplattor på tomterna som eleverna fick bygga på. Vi trodde inte riktigt att de skulle bli sådan stor uppslutning kring projektet. Från att vi började med 30 tomter i olika storlekar så hamnade vi tillslut på 52 tomter och då gick det inte mer. Vi fick slut på byggplattor.

Projektet blev väldigt populärt bland elever och deras vårdnadshavare. Många spännande samtal blev det vid frukostbordet, mellanmålet och vid hämtning och lämning kring legostaden. Det pratades väldigt mycket bland eleverna på skolans raster om vad de skulle göra i legostaden och även hemma hos eleverna. Många elever som inte gick på fritids ville börja på fritids för att kunna vara med i legostaden. Vilket för oss är ett väldigt bra betyg för vårt projekt. Eleverna planerade ombyggnationer på sina hus, vilka jobb de ville ha i staden. De pratade även om skatten som skulle betalas in under veckan. ”Har jag betalat skatten?”

Vi fick även vårdnadshavare att komma på besök och informera lite om deras sysselsättningar. Vi hade en op-sköterska som berättade och visade eleverna om hur en op-sköterska jobbar och vad för typ av kläder och utrustning en op-sköterska har på sig och berätta om hur en operation kan gå till. Det var väldigt uppskattat bland eleverna som tyckte det lät väldigt spännande att jobba som sköterska.

Mikael Ringkvist, fritidspedagog, Sanda skola

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.