Kompetensutveckling i digitalisering

Its learning – Lärplattform

Så var det dags för den årliga användarkonferensen. Ja, det är ju kanske inte så att man som gotlänningen kan åka varje år. Men i år blev det av!
Men jag måste erkänna att det först kändes lite ensamt att åka själv. Nästan lite sorgligt. Vi är ju en så pass stor skola och vår lärplattform är ju den digitala tjänst som skolan använder i särklass mest. Så man tycker ju att vi borde vara fler som deltar, både lärare och skolledare. Inte bara administratören tillika IT-pedagogen.

Men väl på plats så insåg jag hur mycket effektivare själva nätverkandet blir när man åker själv. Man umgås med de lärare/skolledare från andra skolor och utbyter erfarenheter istället för att passa på att lösa lokala frågor med kollegorna. Och i år träffade jag verkligen fler spännande personer och hörde om intressanta verksamheter. Xenter.se i Botkyrka skulle jag gärna göra ett studiebesök hos.

För att försöka sammanfatta konferens lite kort så kommer jag bara att återge en mening från varje föreläsare. Och det är kanske inte citat utan mer vad jag klottrade ned under föreläsningarna,

Hamid Zafar – Rektor och Årets svensk

Hamid höll en en väldigt genuin och autentisk föreläsning om hur man vänder en skola i motgång.

Hamir Zafar

Om man inte inkluderar medvetet, så exkluderar man omedvetet

Google for education

Arbetar efter modellen 20% project! En dag i veckan jobbar man med annat än sitt huvudsakliga uppdrag. Utveckling/Projekt.

Johanna Karlén, Kvalitetschef, Swedish Edtech Industry

Ett ramavtal eller en upphandling ska inte behöva begränsa vad skolorna vill ha. Allt handlar om att ställa rätt kravspec. Vi hjälper er att få det ni vill ha.

Konferensdeltagare

Lärare tar det som fungerar. Det är inte alltid att vara i framkant

IL Adminsession

Det behövs korta regelbundna utbildningsinsatser
Gemensamma tydliga mål som lärare ställer upp på och som skolledningen aktivt följer upp och utvecklar/utvärderar..

Hamir Zafar

Man har så låga förväntningar på eleverna i dessa områden. Skolorna ser ut som fritidsgårdar. Lite som att ”De kommer ju att misslyckas med sin skolgång, så då kan de väl åtminstone få ha lite kul”. 

Per-Alexander Löök – Google for Education

Digitalisering är inkludering. Och om vi inte digitaliserar i skolan så kommer en hel del elever att missa digitaliseringens möjligheter att lära/utveckla. För det sker såklart inte i alla hem. Så om det inte sker i skolan… Vart ska det ske?
Digitala Diaz

Avslutade gjorde fantastiska Patricia Diaz. Jag har haft förmånen att se henne många gånger. Och hon är både en bra föreläsare och har ett riktigt bra innehåll. Detta har gjort henne till en så anlitad föreläsare runt om på Sveriges skolor att hon numera inte längre jobbar som lärare. Men i ärlighetens namn var det mesta materialet nästan samma som när jag hörde henne första gången 2014. Och ska man vara lite krass så är ju hennes tips och idéer bara en googlesökning bort. Och hon har valt enkla verktyg och redskap som alla kan lära sig på kort tid. Så varför finns behovet bland bland så många skolor att få dessa inspirationsföreläsningar när allt egentligen är helt tillgänglig hela tiden. Jag vill hoppas det beror på att arbetssituation sällan tillåter en att botanisera i den digitala djungeln på egen hand. I en stor undersökning Google education gjort bland lärare konstaterar man:

Ur Google educations undersökning kring lärare och digitalisering

71 % av lärarna beskriver att tiden inte räcker till för att lära sig fler digitala verktyg eftersom de har så fullt upp med annat.

Tyvärr verkar allt för få inse att det kanske är just genom att bli bättre på att använda rätt sorts digitala verktyg som vi kan frigöra den tiden vi behöver för att ha tid att utveckla oss själva, våra kurser och vår digitala kompetens. För digitaliseringen kommer inte att avta framöver. Vad man än tycker om det. Och jag tycker inte att skolan ska vara en isolerad ö från övriga samhället bara för att vi ibland har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen.

Linus Sällström, gymnasielärare & IT-pedagog på Wisbygymnasiet

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.